Διαχειριστής ιστολογίου: Σπύρος Παν. Κανελλόπουλος (Μαθηματικός - Ταμίας Εκτελεστικής Επιτροπής Δ.Α.Κ.Ε. Καθηγητών Δ.Ε. - Πρόεδρος Δ.Σ. Ε' Ε.Λ.Μ.Ε. Ανατ. Αττικής - Μέλος Δ.Σ. Κοινωνικού Πολυκέντρου της Α.Δ.Ε.Δ.Υ., τέως Ταμίας Δ.Σ. ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ. της Ο.Λ.Μ.Ε.)

Τετάρτη 14 Ιανουαρίου 2015

Ο Ν. Κωνσταντίνου, ξεσκεπάζει τις προθέσεις τού ΣΥΡΙΖΑ για την Παιδεία

Στις 21 Νοεμβρίου 2014, ο αντιπρόεδρος της ΔΑΚΕ Καθηγητών ΔΕ και μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ Νικηφόρος Κωνσταντίνου, απάντησε στις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την Παιδεία.
Ο ΣΥΡΙΖΑ, με αντανακλαστικά (;) νεκρού απάντησε την 12η Ιανουαρίου 2015! 
Την απάντηση του ΣΥΡΙΖΑ, σχολιάζει ο Νικηφόρος Κωνσταντίνου με νέα σημερινή του παρέμβαση.
Ακολουθούν τα τρία κείμενα. Τα συμπεράσματα δικά σας για το νεφέλωμα που ονομάζεται... "Προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την εκπαίδευση"!


---------------------------------------------------------------------------------------------------

21 Νοεμβρίου 2014

nikiforosΣχετικά με τη δημόσια διαβούλευση της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ για την Παιδεία.
Α. Λύκειο: ως αυτόνομη μορφωτική βαθμίδα και με καθιέρωση του Ενιαίου Λυκείου Θεωρίας και Πράξης.
Δεύτερο Επίπεδο: Μεταλυκειακή Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση με αναβάθμιση της σημερινής τεχνολογικής εκπαίδευσης.
Τι σημαίνει;
Κατάργηση όλων των τύπων Λυκείων: Μουσικά, καλλιτεχνικά, αθλητικά και ΑΜΕΣΗ απόλυση όλων των εκπαιδευτικών που εργάζονται σε αυτά καθώς δεν είναι δυνατόν να απορροφηθούν όλες αυτές οι ειδικότητες και τα μαθήματα (που υπάρχουν σε όλους αυτούς τους τύπους σχολείων) σε ένα ενιαίο λύκειο! 
Κατάργηση όλων των Επαγγελματικών Λυκείων και ΑΜΕΣΗ απόλυση όλων των
εκπαιδευτικών που εργάζονται σε αυτά. Αύξηση των χρόνων σπουδών όσων μαθητών επιθυμούν
να ακολουθήσουν την Τεχνική εκπαίδευση καθώς θα αναγκάζονται να τελειώσουν ένα μεταλυκειακό πρόγραμμα σπουδών (1 έως 3 χρόνια) και μετά να εισάγονται στα αντίστοιχα ΤΕΙ και Πολυτεχνεία.
Β. Αποδέσμευση της απόκτησης του απολυτηρίου Λυκείου από την είσοδο στα πανεπιστήμια και ελεύθερη πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση.
Τι σημαίνει;
Πώς θα γίνεται η ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ, ΤΕΙ δεν διευκρινίζεται! Όπως επίσης  και ο αριθμός των εισακτέων ανά σχολή και ανά περιοχή της χώρας! Διότι δεν είναι δυνατόν να εισάγονται όλοι στη σχολή και εκεί που θέλουν! Θα δημιουργηθούν λοιπόν κάποια κριτήρια γιατί αλλιώς θα καταργηθούν:
-          όλες οι σχολές που παρέχουν σημαντικές σπουδές που δεν είναι ελκυστικές στο σύνολο των φοιτητών
-          όλες οι σχολές και τα Πανεπιστήμια που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας
Θα απολυθούν όλοι οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε αυτές τις σχολές και τα Πανεπιστήμια καθώς δεν είναι δυνατόν να απορροφηθούν σε άλλα αντικείμενα σπουδών και σχολών.   
Γ. Η πρόταση για ελεύθερη πρόσβαση στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση απαλλάσσει την οικογένεια από δαπάνες για  φροντιστήρια.
Τι σημαίνει;
Εκεί στο ΣΥΡΙΖΑ πιστεύουν ότι με την ελεύθερη πρόσβαση θα καταργηθούν τα φροντιστήρια; Τους διαφεύγει ότι υπάρχουν χιλιάδες μελετητήρια – φροντιστήρια για μαθητές των πρώτων τάξεων του Λυκείου, του γυμνασίου ακόμα και του δημοτικού, τα οποία δεν προετοιμάζουν κανέναν για τα ΑΕΙ και ΤΕΙ αλλά για την επόμενη μέρα; Μήπως όταν καθιερωθεί η ελεύθερη πρόσβαση θα καταργηθούν ως δια μαγείας και αυτά τα φροντιστήρια;
Δ. Νέος Νόμος-Πλαίσιο σύμφωνος με το άρθρο 16 του Συντάγματος που θα καθορίζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις διδασκόντων και διδασκομένων, όπως και τις διαδικασίες πρόσληψης και εξέλιξης εντός του διδακτικού φορέα.
Τι σημαίνει;
Τι θα αλλάξει σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις διδασκόντων και διδασκομένων;
Πώς θα προσλαμβάνονται και θα εξελίσσονται στο μέλλον οι πανεπιστημιακοί;
Μήπως θα προστεθούν τα κομματικά κριτήρια;
Διότι σήμερα οι εξελίξεις γίνονται με αντικειμενικά κριτήρια και οι προσλήψεις μέσω ανεξάρτητης αρχής.
Ε. Θα εφαρμοστεί ο θεσμός της "πολλαπλογλωσσίας" με ταυτόχρονη επιδίωξη την εξοικείωση του μαθητή με άλλους πολιτισμούς και την καταπολέμηση του ρατσισμού!
Τι σημαίνει;
Σε ποιο παιδαγωγικό εγχειρίδιο αναφέρεται ότι η γνώση πολλών γλωσσών οδηγεί στην καταπολέμηση του ρατσισμού; Αγαπητού κύριοι άλλο πολυπολιτισμικότητα και διαπολιτισμικότητα στην εκπαιδευτική διαδικασία άλλο γνώση πολλών γλωσσών. Άλλο γνώση και διδασκαλία άλλων πολιτισμών, θρησκειών και ιστορίας των λαών που βοηθάει στην καταπολέμηση του ρατσισμού και ενισχύει το αίσθημα της ανεκτικότητας και άλλο η απλή διδασκαλία άλλων γλωσσών!
ΣΤ. Αναφορά σε «τουρκόφωνο και ελληνόφωνο πρόγραμμα» στα σχολεία της μειονότητας.
Τι σημαίνει;
Η Συνθήκη της Λωζάνης: «Σύμβασις Περί ανταλλαγής», μιλά για μουσουλμάνους της Δυτικής Θράκης. Η οποιαδήποτε αναφορά σε Τούρκους και τουρκόφωνους μόνο ως ανθελληνική προπαγάνδα μπορεί να εκληφθεί! Είναι άλλο η διδασκαλία της Τούρκικης γλώσσας που γίνεται στα  μειονοτικά σχολεία και άλλο η αναφορά σε τουρκόφωνο πρόγραμμα σπουδών! 
Ζ. Δημόσια συνεχιζόμενη εκπαίδευση, η οποία να λειτουργεί με διαφάνεια και δημόσια/κοινωνική λογοδοσία
Τι σημαίνει;
Σε όλο το σχέδιο διαβούλευσης για την παιδεία δεν γίνεται κουβέντα για την κατάργηση της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού και της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας!
Αντίθετα σε μία μόνο γραμμή γίνεται λόγος για δημόσια/κοινωνική λογοδοσία! Αυτή παραπέμπει σε αξιολόγηση εκπαιδευτικών, σχολείων και εκπαιδευτικού έργου όπως στα σοσιαλιστικά «καθεστώτα»; Με ότι αυτό συνεπάγεται;
Δημόσια/κοινωνική λογοδοσία σημαίνει ανοικτή αξιολογική διαδικασία εκπαιδευτικών και διευθυντών στα αμφιθέατρα των σχολείων ή στις κεντρικές πλατείες των δήμων από γονείς και μαθητές;
Τουλάχιστον η αξιολόγηση είναι μία διαδικασία που ορίζεται σε όλα τα εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά εγχειρίδια, αντίθετα δεν γίνεται λόγος πουθενά για δημόσια/κοινωνική λογοδοσία!
Καλό είναι πάντως να μας διευκρινίσουν μέσα σε όλα τα άλλα και την θέση τους για το θέμα αυτό.
Η. Έχει κοστολογήσει κανείς εκεί στο ΣΥΡΙΖΑ αυτές τις προτάσεις;
Τι σημαίνει;
Γνωρίζουμε ότι «λεφτά δεν υπάρχουν» και όλα αυτά μπορεί να είναι απλά ευχολόγια!
Από τις λίγες προτάσεις που σταχυολόγησα:
-          Τις χωριστές δομές, όπου θα εφαρμόζονται εξατομικευμένα προγράμματα γνωστικού, ψυχαγωγικού και αθλητικού περιεχομένου, αρμόζουσες στις εκάστοτε ειδικές ανάγκες, και θα παρέχονται αναπτυξιακές, εκπαιδευτικές και θεραπευτικές υπηρεσίες με παράλληλη υποστήριξη στις οικογένειές τους.
-          Να γενικευθεί το ολοήμερο σχολείο στο δημοτικό και το γυμνάσιο
-          Ένα δημοκρατικά σχεδιασμένο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την Έρευνα και την Τεχνολογική Ανάπτυξη, με εγγυημένη χρηματοδότηση
-          Σταδιακή αύξηση των κονδυλίων για την παιδεία
Προκύπτει ότι και μία σταδιακή παρέμβαση στην παιδεία, με βάση τις προτάσεις αυτές, προϋποθέτει την εξεύρεση ή την περικοπή άλλων δαπανών του κράτους, εκατοντάδων εκατομμυρίων! Το γνωρίζουν οι συγγραφείς αυτού του πονήματος ή αυτοί απλά ανέλαβαν να το γράψουν καλύπτοντας το θεωρητικό κενό;
Αναμένουμε απαντήσεις.


Νικηφόρος Κωνσταντίνου
Μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ
Αντιπρόεδρος της ΔΑΚΕ καθηγητών ΔΕ
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 Η απάντηση του ΣΥΡΙΖΑ σχεδόν δύο (2) μήνες μετά!

12 Ιανουαρίου 2015


1. ΔΑΚΕ: Διαστρέβλωση και κινδυνολογία
Διάβασαν, αλλά δεν φαίνεται να κατανόησαν, στελέχη της ΔΑΚΕ Καθηγητών το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που δόθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ για διαβούλευση. Μάλιστα, στην προεκλογική παραζάλη και σύγχυση δεν φαίνεται να κατανόησαν ούτε εκείνες τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ που εδώ και πολλές δεκαετίες είναι και προτάσεις της ΟΛΜΕ, τις οποίες θα έπρεπε να στηρίζουν και να προβάλλουν, και όχι να διαστρεβλώνουν σαν να τις ακούν για πρώτη φορά, όπως λ.χ. την πρόταση για το Ενιαίο Λύκειο και την ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Αφού τους συγχαρούμε, λοιπόν, για την απόφασή τους να συμμετάσχουν στη διαβούλευση του ΣΥΡΙΖΑ για την εκπαίδευση, ας αποσαφηνίσουμε κάποια βασικά και στοιχειώδη.
1.      Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την καθιέρωση του Ενιαίου Λυκείου θεωρίας και πράξης είναι πολύ κοντά στην αντίστοιχη πρόταση της ΟΛΜΕ για το Ενιαίο Λύκειο. Δεν ακούσαμε όμως ποτέ, ούτε καν από τη ΔΑΚΕ, κινδυνολογίες του τύπου ότι η εφαρμογή της θα σηματοδοτήσει «άμεση απόλυση όλων των εκπαιδευτικών που εργάζονται σε αυτά»! Ας ησυχάσουν, λοιπόν, οι ανησυχούντες της ΔΑΚΕ. Απολύσεις και διαθεσιμότητες τύπου συγκυβέρνησης ΝΔ και ΠΑΣΟΚ δεν πρόκειται να υπάρξουν σε καμιά περίπτωση. Και αυτό, τουλάχιστον για πέντε λόγους, που τους παραθέτουμε:
(α) Είναι σαφής η προγραμματική δέσμευση του ΣΥΡΙΖΑ ότι δεν θα γίνει καμία απόλυση εκπαιδευτικού προσωπικού. Αντίθετα, υπάρχει δέσμευση για επαναπρόσληψη των απολυθέντων.
(β) Η λειτουργία του Ενιαίου Λυκείου μπορεί κάλλιστα να συμβαδίζει με την ιδιαίτερη έμφαση που δίνουν τα μουσικά, καλλιτεχνικά κ.λπ. σχολεία σε πλευρές του προγράμματός τους.
(γ) Αντίθετα, θα χρειαστεί να προσληφθούν περισσότεροι εκπαιδευτικοί των αντίστοιχων ειδικοτήτων για να γίνει πράξη η άλλη δέσμευση του ΣΥΡΙΖΑ, ότι πρέπει να ελαφρυνθεί η ελληνική οικογένεια από ιδιωτικές δαπάνες για μουσικές, αθλητικές κ.λπ. δραστηριότητες.
(δ) Επιπλέον προσωπικό θα χρειαστεί και στην τεχνική - επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, καθώς το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ προβλέπει ότι δεν πρόκειται να καταργηθεί καμία ειδικότητα της ΤΕΕ, ενώ μεσοπρόθεσμα σχεδιάζεται να εμπλουτιστεί και το πρόγραμμα της γενικής παιδείας με την τεχνολογική / πρακτική της διάσταση, που σήμερα λείπει παντελώς.  
(ε) Η πορεία προς το Ενιαίο Λύκειο θα απαιτήσει σίγουρα μεταβατικό στάδιο, στη διάρκεια του οποίου θα γίνει ουσιαστικός διάλογος με όλους τους αρμόδιους φορείς.
2.      Την αποδέσμευση του Λυκείου από τη διαδικασία πρόσβασης στα πανεπιστήμια, που είναι και πρόταση της ΟΛΜΕ, την διακήρυσσε ακόμη και η απελθούσα συγκυβέρνηση, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι με το νόμο που ψήφισε για το «Νέο Λύκειο» οδήγησε στο εντελώς αντίθετο. Αλλά και το κλείσιμο πανεπιστημίων και ΤΕΙ αποτελεί κατοχυρωμένη πατέντα των ίδιων των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, που με πελατειακά κριτήρια είχαν διασπείρει πανεπιστημιακές σχολές σε όλη τη χώρα. Ασφαλώς, η μετακίνηση του συστήματος των πανελλήνιων εξετάσεων προς την ελεύθερη πρόσβαση θα γίνει βήμα βήμα, με ριζικές αλλαγές ταυτόχρονα τόσο στο Λύκειο όσο και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
3.      Τα φροντιστήρια χρειάστηκαν δεκαετίες για να γιγαντωθούν και ασφαλώς δεν μπορούν να εξασφαλιστούν «διά μαγείας». Το ζήτημα είναι να ανοίξει επιτέλους αυτός ο δρόμος για όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης, με ταυτόχρονη ουσιαστική αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.
4.      Πλήρης σύγχυση διακρίνεται στην κριτική που ασκείται στον ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με την «πολλαπλογλωσσία» -που φαίνεται να ταυτίζεται με τη γλωσσομάθεια- και με τα ζητήματα της μουσουλμανικής μειονότητας, πασπαλισμένη με ισχυρές δόσεις κινδυνολογίας. Η αναφορά, π.χ., σε «τουρκόφωνο και ελληνόφωνο πρόγραμμα» στα σχολεία της μειονότητας από το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ χαρακτηρίζεται ως «ανθελληνική προπαγάνδα». Γίνεται μάλιστα επίκληση στη «Συνθήκη της Λωζάνης», που αναφέρεται μόνο σε «μουσουλμάνους» και όχι σε Τούρκους. Και καλά, να λέμε τους τουρκόφωνους μουσουλμάνους, αλλά να τους λέμε και «μουσουλμανόφωνους»; 
5.      Για την ανησυχία που εκδηλώνεται σχετικά με τη διαφάνεια και δημόσια/κοινωνική λογοδοσία στη συνεχιζόμενη εκπαίδευση: Είναι σαφές ότι, όταν ξοδεύονται τόσα χρήματα για τη διά βίου εκπαίδευση και κατάρτιση, πρέπει να υπάρχει απόλυτη βεβαιότητα ως προς το πού κατευθύνονται οι σχετικοί πόροι και αν αξιοποιούνται σωστά. Πάρτι με χρήματα που η κυβέρνηση διαχειρίζεται για λογαριασμό του ελληνικού λαού, για να κερδοσκοπούν πάσης φύσεως τα ιδιωτικά κέντρα, όπως γινόταν μέχρι σήμερα, δεν πρόκειται να γίνει ανεκτό. Και εδώ είναι που απαιτείται η διαφάνεια και η κοινωνική λογοδοσία. Οι αρμόδιοι φορείς και συλλογικότητες μπορούν να διασφαλίσουν μια τέτοια διαδικασία.
6.      Τέλος, ως προς την κοστολόγηση του προγράμματος: Σίγουρα θα είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα και πιο ωφέλιμη για τον ελληνικό λαό από τις αντίστοιχες κοστολογήσεις, τις σπατάλες και την αδιαφάνεια που μας οδήγησαν στη σημερινή αθλιότητα.
2. Από τις άμεσες ενέργειες της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ
Προκειμένου να σταματήσουν οι «παρερμηνείες», οι οποίες όσο πλησιάζουμε προς τις εκλογές φαίνεται ότι θα πολλαπλασιάζονται, θα αναφέρουμε συνοπτικά τις άμεσες ενέργειες της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ όσον αφορά την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ για μια ριζική  εκπαιδευτική μεταρρύθμιση έχει έναν ξεκάθαρο στόχο: να διασφαλίσει Δημόσια Εκπαίδευση, δωρεάν, δημοκρατική, μαζική αφενός και αφετέρου ποιοτικά αναβαθμισμένη. O σχεδιασμός και η υλοποίηση ενός προγράμματος συνολικής ανασυγκρότησης της δημόσιας εκπαίδευσης απαιτεί μακρόχρονες διαδικασίες, πρόβλεψη μεταβατικών σταδίων και δοκιμαστικές εφαρμογές πριν τη γενικευμένη εφαρμογή των αλλαγών, και οπωσδήποτε διάλογο με τους εκπαιδευτικούς και τους εκπαιδευόμενους. Πρέπει να είναι αποτέλεσμα ευρύτατης κοινωνικής συναίνεσης και να εμπνέει την ενεργό συμμετοχή όλου του κόσμου της εκπαίδευσης, γι' αυτό εδώ και μήνες το έχουμε θέσει σε δημόσιο διάλογο και διαβούλευση.
Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, όμως,  θα  πάρει  και άμεσα τα αναγκαία μέτρα  για να μην καταρρεύσει η δημόσια εκπαίδευση, με στόχο  να διασωθούν και να μπορέσουν να λειτουργήσουν τα σχολεία, τα ΤΕΙ, τα Πανεπιστήμια, και να τεθούν οι βάσεις για την  εκπαιδευτική ανασυγκρότηση που απαιτείται.
Ο ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύεται ότι:
  1. Θα εξασφαλίσει τη λειτουργία και την αποτελεσματική διοίκηση όλων των τύπων των Σχολείων Γενικής, Τεχνικής-Επαγγελματικής  Eκπαίδευσης καθώς και των Ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Τα σχολεία θα λειτουργούν ως κέντρα δημιουργικής απασχόλησης, πολιτισμού και άθλησης όχι μόνο για τους μαθητές αλλά και για τη γειτονιά.
2.       Θα επαναπροσληφθούν όλοι/-ες όσοι/-ες τέθηκαν σε διαθεσιμότητα ή απολύθηκαν, είτε είναι εκπαιδευτικοί είτε διοικητικό ή βοηθητικό προσωπικό. Ειδικότερα, όσον αφορά τη Τεχνική  Εκπαίδευση, θα επαναλειτουργήσουν οι τομείς και οι ειδικότητες που καταργήθηκαν.
  1. Θα καταργήσει  τους νόμους που διέλυσαν και υποβάθμισαν τη  δημόσια εκπαίδευση και θα θεσπίσει ένα μεταβατικό δημοκρατικό θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης.
  2. Θα  διασφαλίσει την εργασιακή ασφάλεια στον εκπαιδευτικό κόσμο, γιατί αποτελεί προϋπόθεση για ένα καλό δημόσιο σχολείο και κρίσιμη παράμετρο για να επιτελούν οι εκπαιδευτικοί το κοινωνικό τους έργο υπεύθυνα και δημιουργικά. Σε αυτό το πλαίσιο, θα καταργήσει τους Νόμους 4024/11, 4142/13 και 3848/10 και το Προεδρικό Διάταγμα 152/13, δεν  θα επικυρώσει εκ των υστέρων τετελεσμένα που απορρέουν από την εφαρμογή αυτού του αυταρχικού νομοθετικού πλαισίου, θα επαναπροκηρύξει όλες τις θέσεις και θα προχωρήσει, σε συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα, στην αναδιάρθρωση του πλαισίου διοίκησης και οργάνωσης της εκπαίδευσης. Η  δημοκρατική αναδιάρθρωση του πλαισίου διοίκησης και οργάνωσης της εκπαίδευσης σημαίνει αναβαθμισμένη λειτουργία, αλλά και κυρίαρχο ρόλο των συλλόγων διδασκόντων και εργαζομένων σε ό,τι αφορά την αυτοδιοίκηση της μονάδας τους, διευθύνσεις με συντονιστικό ρόλο, σχολικούς συμβούλους με επιστημονικό και παιδαγωγικό, όχι επιθεωρητικό ρόλο, συλλογικές και δημοκρατικές δομές προγραμματισμού και ελέγχου, όπου οι σύλλογοι των διδασκόντων, τα σχολικά συμβούλια (διδάσκοντες, γονείς, μαθητές) και οι φορείς των εργαζομένων θα έχουν πρωτεύοντα ρόλο.
  3. Θα καταργήσει  την «εργασιακή εφεδρεία» και τις ευέλικτες μορφές εργασίας στην εκπαίδευση, τερματίζοντας τη λιτότητα, στο πλαίσιο της ακύρωσης των μνημονίων, θα προχωρήσει σε κάλυψη των κενών με μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών ή με αναπληρωτές πλήρους ωραρίου.
  4. Θα καταργήσει τις πανελλαδικές εξετάσεις της Α και Β λυκείου και την τράπεζα θεμάτων και θα αποσυνδεθούν οι εξετάσεις εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση από την απόκτηση απολυτήριου Λυκείου, το οποίο θα αποκτάται με ενδοσχολικές εξετάσεις.
7.       Με στόχο να αμβλυνθούν οι εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανισότητες θα επαναλειτουργήσουν αναβαθμισμένες η ενισχυτική διδασκαλία και η πρόσθετη διδακτική στήριξη, και θα εφαρμόσουμε  προγράμματα παράλληλης στήριξης των παιδιών με μαθησιακές και άλλες δυσκολίες, στο πλαίσιο μιας συνολικής επανεξέτασης της αντισταθμιστικής εκπαιδευτικής πολιτικής στην κατεύθυνση της ενίσχυσης της αποτελεσματικότητάς της.
8.       Προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες τις ανθρωπιστικής κρίσης που προκάλεσαν οι μνημονιακές κυβερνήσεις με την πολιτική τους, προβλέπονται μεταξύ άλλων σχολικά συσσίτια, παροχή γεύματος στα ολοήμερα δημοτικά, δωρεάν προληπτικός υγειονομικός έλεγχος των παιδιών που δεν έχουν υγειονομική περίθαλψη και, φυσικά, ενίσχυση όλων των δομών που σήμερα λειτουργούν υποστηρικτικά ως δομές αλληλεγγύης.
Είμαστε βέβαιοι ότι καμιά διαστρέβλωση των θέσεων του ΣΥΡΙΖΑ και καμιά κινδυνολογία, όσο ενορχηστρωμένη και αν είναι, δεν μπορεί να σταματήσει τις πολιτικές και κοινωνικές ανατροπές. Η ελπίδα έρχεται….
Τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ
Αθήνα , 12 Ιανουαρίου 2015

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Ο Νικ. Κωνσταντίνου σχολιάζει αμέσως την απάντηση του ΣΥΡΙΖΑ.

 

«Περί κωλοτούμπας, αβεβαιότητας και παροχολογίας» - Απάντηση στην ανακοίνωση της επιτροπής παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ 


nikiforos

Αγαπητοί Κύριοι
Χαίρομαι που έστω και καθυστερημένα απαντάτε στο κείμενό μου που είχε αναρτηθεί στο διαδίκτυο από τις 21 Νοεμβρίου 2014!
Θα ασχοληθώ, όπως και την προηγούμενη φορά, με την ουσία αλλά και την ανησυχία που απορρέει το κείμενο σας.
  1. Ενιαίο Λύκειο
Να διευκρινίσουμε ότι η θέση για το Ενιαίο Λύκειο, είναι θέση της αριστερής πλειοψηφίας της ΟΛΜΕ και όχι θέση της ΔΑΚΕ. Που ακόμα και στην πλειοψηφία αυτή ενώ υπάρχει ο κοινός τίτλος «Ενιαίο Λύκειο» όλες οι αριστερές παρατάξεις που το ψήφισαν μιλούν εντελώς διαφορετικά για αυτό και το παρουσιάζουν με τις δικές τους θέσεις. Δείγμα της πολυγλωσσίας σε αυτό το θέμα είναι ότι κάτω από τον τίτλο αυτό «Ενιαίο Λύκειο» δεν διευκρινίζεται ΠΟΤΕ το πλαίσιο λειτουργίας αυτού του Λυκείου! Ιδίως το ΠΑΜΕ έχει μια εντελώς άλλη διαφορετική προσέγγιση στο θέμα της εκπαίδευσης και ιδιαίτερα της Λυκειακής.


Από την άλλη, θέση της ΔΑΚΕ είναι η παράλληλη λειτουργία 2 τύπων Λυκείου, Γενικού και Επαγγελματικού, με ταυτόχρονη ενίσχυση του ρόλου της τεχνικής εκπαίδευσης.
Σε όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα παγκοσμίως υπάρχουν 2 πυλώνες στην εκπαίδευση, η γενική και η τεχνική κατεύθυνση. Παρατηρείται δε το φαινόμενο ότι ενώ παγκοσμίως τα ποσοστά των μαθητών στις 2 αυτές κατευθύνσεις είναι 70% (στην Τεχνική εκπαίδευση) και 30% (στην Γενική παιδεία) στην χώρα μας το ποσοστό αυτό να είναι αντίστροφο, δημιουργώντας παρενέργειες και δυσλειτουργίες!
Είμαστε λοιπόν και θα είμαστε ως παράταξη υπέρ της ενίσχυσης του ρόλου της Τεχνικής εκπαίδευσης με παροχή τίτλων σπουδών ίδιων σε όλους τους τύπους Λυκείου, όπως και την απόκτηση προσόντων και πτυχίων που να οδηγούν άμεσα στην αγορά εργασίας αλλά και στην απρόσκοπτη συνέχιση των σπουδών σε τριτοβάθμιο επίπεδο.
Να διευκρινίσουμε επίσης ότι είναι δικαίωμά μας σαν παράταξη να έχουμε τις δικές μας θέσεις όσο και αν δεν αρέσει σε κάποιους.
Ας διευκρινίσουν καλύτερα όλοι αυτοί που μιλούν για Ενιαίο Λύκειο τι εννοούν για να το γνωρίζουν και οι μαθητές, οι συνάδελφοι και οι γονείς. Ακόμα και η παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ (ΣΥΝΕΚ) γενικόλογα μιλάει και δεν ξεκαθαρίζει την θέση της, πράγμα που βλέπουμε και στην ανακοίνωση της επιτροπής παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ!
  1. Απολύσεις
Αγαπητοί Κύριοι, στο κείμενο μου δεν μιλούσα για «Άμεσες απολύσεις», αλλά μετά την απάντησή σας πολύ φοβούμαι ότι θα πρέπει να προστεθεί. Στα επαγγελματικά Λύκεια υπάρχουν περίπου 150 ειδικότητες! Το γνωρίζετε;
Όταν θα πάμε σε σχολεία ενιαία: «με άλλες πλευρές του προγράμματός τους», (όπως γράφετε)  που θα χωρέσουν όλες αυτές οι εκατοντάδες ειδικότητες σε ένα ενιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα; Μήπως στα πλαίσια της λειτουργία των σχολείων: «ως κέντρα δημιουργικής απασχόλησης, πολιτισμού και άθλησης όχι μόνο για τους μαθητές αλλά και για τη γειτονιά», σκέφτεστε να βάλετε τους εκπαιδευτικούς όλων αυτών των ειδικοτήτων να κάνουν μαθήματα το απόγευμα και το βράδυ σε μαθητές, ενήλικες και εργαζόμενους για ένα σχολείο του δήμου και της γειτονιάς όπως λέτε;
Γιατί, αγαπητοί κύριοι όποιο ξεχείλωμα και να γίνει στο ωρολόγιο πρόγραμμα δεν μπορούν να χωρέσουν όλες αυτές οι ειδικότητες και οι χιλιάδες συνάδελφοι, εκτός και αν δουλεύουν πρωί και απόγευμα, ή απολυθούν ή γίνουν δημοτικοί υπάλληλοι για τα ανοικτά στην κοινωνία σχολεία των δήμων!
  1. Άλλοι τύποι Λυκείων
Τι ακριβώς εννοείτε Κύριοι όταν λέτε: «η λειτουργία του Ενιαίου Λυκείου μπορεί κάλλιστα να συμβαδίζει με την ιδιαίτερη έμφαση που δίνουν τα μουσικά, καλλιτεχνικά κ.λπ. σχολεία σε πλευρές του προγράμματός τους»; Γνωρίζετε ότι σε όλους αυτούς τους τύπους των σχολείων υπάρχουν εκατοντάδες ειδικότητες συναδέλφων; Τι θα γίνουν όλοι αυτοί οι συνάδελφοι;
Να σας διευκρινίσω Κύριοι ότι τα Μουσικά, Καλλιτεχνικά, Αθλητικά Λύκεια είναι σχολεία γενικής εκπαίδευσης αλλά με ταυτόχρονη ειδική εκπαίδευση χιλιάδων ωρών διδασκαλίας σε μουσικά όργανα, αθλητικές δραστηριότητες ετησίως. Όταν θα πάμε σε έναν τύπο Λυκείου δεν μπορούν να χωρέσουν όλες αυτές οι  ειδικότητες και οι εκπαιδευτικοί, άρα η κατάργησή τους θα οδηγήσει ή σε απολύσεις ή σε αλλαγή του εργασιακού τους πλαισίου και ωραρίου!
Αυτό το τελευταίο έρχεται να επιβεβαιωθεί από την πρόταση τους προγράμματός σας: «να ελαφρυνθεί η ελληνική οικογένεια από ιδιωτικές δαπάνες για μουσικές, αθλητικές κ.λπ. δραστηριότητες», καθώς θα κληθούν όλοι αυτοί που περισσεύουν στο ωρολόγιο πρόγραμμα να διδάσκουν πρωί και απόγευμα για τα ανοικτά στην κοινωνία σχολεία! Δεν θα διαφωνήσουμε στην ελάφρυνση της οικογένειας, αντίθετα αυτός θα πρέπει να είναι και ο στόχος του δημόσιου σχολείου, αλλά αγαπητοί κύριοι πρέπει να παραδεχτείτε ότι δεν χωρούν όλα αυτά στο ωρολόγιο πρόγραμμα γι’ αυτό θα πρέπει και να μιλήσετε καθαρά στους μαθητές, τους συναδέλφους και την κοινωνία, πότε και με ποιο καθεστώς θα απασχολούνται όλοι αυτοί οι συνάδελφοι για να μην υπάρχουν κρυφές σκέψεις και μελανά σημεία!
Και όλα αυτά αγαπητοί Κύριοι τα φωνάζουμε για να καταλάβουν όλοι οι συνάδελφοι ότι δεν μιλάτε για δημόσια σχολεία παροχής μάθησης και παιδείας, όπως είναι σήμερα το ελληνικό δημόσιο σχολείο και οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε αυτό, αλλά για «κέντρα δημιουργικής απασχόλησης, πολιτισμού και άθλησης όχι μόνο για τους μαθητές αλλά και για τη γειτονιά» που ίδιοι οι εκπαιδευτικοί θα αντιμετωπίζονται ως δημοτικοί υπάλληλοι παροχής υπηρεσιών όλες τις ώρες της ημέρας για τους πολίτες και όχι μόνο!
  1. Παροχολογία
Μιλάτε για:
-          Διορισμούς: Εκπαιδευτικών μουσικών, αθλητικών ειδικοτήτων,/ Εκπαιδευτικών τεχνικών ειδικοτήτων/ Μόνιμων εκπαιδευτικών ή με αναπληρωτές πλήρους ωραρίου
-          Επαναλειτουργία της ενισχυτικής διδασκαλίας και της πρόσθετης διδακτικής στήριξης
-          Εφαρμογή προγραμμάτων παράλληλης στήριξης των παιδιών με μαθησιακές και άλλες δυσκολίες
-          Οργάνωση σχολικών συσσιτίων, παροχή γεύματος στα ολοήμερα δημοτικά, δωρεάν προληπτικός υγειονομικός έλεγχος των παιδιών που δεν έχουν υγειονομική περίθαλψη και, φυσικά, ενίσχυση όλων των δομών που σήμερα λειτουργούν υποστηρικτικά ως δομές αλληλεγγύης.
Αγαπητοί Κύριοι υπόσχεστε τα ΠΑΝΤΑ γνωρίζοντας την κατάσταση της χώρας!
Ή είστε επικίνδυνοι ή κάτι άλλο, γιατί το μόνο σίγουρο είναι ότι «λεφτά δεν υπάρχουν»!
  1. Τι άλλο υπόσχεστε
Σωστά τονίζετε ότι αν ποτέ έρθετε στην Κυβέρνηση (πράγμα που απευχόμαστε) θα κάνετε ότι ακριβώς έκαναν όλες οι προηγούμενες πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου: «επαναπροκήρυξη όλων των θέσεων στελεχών της εκπαίδευσης» για να βάλετε τα δικά σας παιδιά!
Δεν θα δυσκολευτείτε όμως γιατί αρκετά από τα τωρινά στελέχη της εκπαίδευσης, σε όλες τις βαθμίδες, ανήκουν στον δικό σας πολιτικό χώρο και εκλέγονται με τα δικά σας ψηφοδέλτια, και μπορούμε να σας διαβεβαιώσουμε ότι δεν έχουν και την καλύτερη έξωθεν μαρτυρία των συναδέλφων!
  1. Καμία κουβέντα για ωράριο
Ιδιαίτερα ανησυχητική, αγαπητοί Κύριοι, είναι η έλλειψη αναφοράς  στο ανοικτό θέμα για τους συναδέλφους της αύξησης του ωραρίου!
Να σας θυμίσω ότι εξαιτίας της απόφασης για την αύξηση του ωραρίου ο κλάδος είχε αποφασίσει απεργία μέσα στις εξετάσεις και η παράταξη της ΔΑΚΕ είχε πρωτοστατήσει (κατείχε και την θέση του Προέδρου της Ομοσπονδίας) στις κινητοποιήσεις εκείνες που έφτασε μέχρι και την διαγραφή των στελεχών της από τον πολιτικό φορέα τους!
Να σας θυμίσω επίσης ότι η τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου αναγκάστηκε να επιστρατεύσει τους εκπαιδευτικούς πριν ακόμα απεργήσουν!
Το θέμα του ωραρίου λοιπόν είναι ουσιαστικό ζήτημα για τον κλάδο και με μεγάλη έκπληξη βλέπουμε ότι όχι μόνο δεν κάνετε καμία αναφορά στο ζήτημα αλλά και στην παρουσίαση των υπό κατάργηση νόμων δεν το αναφέρετε.
Το γνωρίζει η παράταξή σας και τα στελέχη σας αυτό (ΣΥΝΕΚ); Γιατί παρατηρήθηκε το φαινόμενο στις τελευταίες συνεδριάσεις του ΔΣ τα στελέχη σας να μην κάνουν αναφορά σε πλήθος αιτημάτων του κλάδου και να κρύβονται πίσω από γενικόλογες αναφορές των αιτημάτων από το Συνέδριο!
Μήπως, είναι η αρχή της «κωλοτούμπας» που ετοιμάζετε και τους προετοιμάζετε;
Θα πρέπει να το γνωρίζουν οι συνάδελφοι γιατί αρκετά στελέχη σας στις Γενικές Συνελεύσεις του κλάδου υπόσχονται «λαγούς με πετραχήλια»! Καλά θα κάνουν λοιπόν να αρχίζουν να κόβουν σιγά σιγά τα «πετραχήλια»!
  1. Περί Αξιολόγησης
Αυτό όμως που προξενεί μεγαλύτερη εντύπωση είναι η παντελή έλλειψη αναφοράς στο ζήτημα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου. Η ΔΑΚΕ και όλος ο κλάδος έχουν βρεθεί απέναντι σε αυτή την «τύποις» αξιολόγηση που έχει στηθεί από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου κάτω από την «επιπόλαιη» και «επικίνδυνη» καθοδήγηση του ΙΕΠ (το οποίο για να έχει το αποτέλεσμα που θέλει φτάνει στο σημείο να καταργεί, με απλές εγκυκλίους ακόμα και μόνο με αναρτήσεις στο διαδίκτυο, και τον ίδιο το νόμο που ψηφίστηκε). Αυτή η διαδικασία έχει φέρει όλο τον κλάδο απέναντι και αυτό που εφαρμόζεται μόνο αξιολόγηση με αντικειμενικά κριτήρια και κανόνες δεν είναι.
Αυτό όμως που μας εντυπωσιάζει είναι ότι παρότι στο κείμενο μου κάνω εκτενή αναφορά στο ζήτημα αυτό εσείς το αποσιωπάτε και το χειρότερο δεν το αναφέρετε καθόλου.
Αγαπητοί Κύριοι θα πρέπει ο κλάδος και οι συνάδελφοι να γνωρίζουν για ποια αξιολόγηση μιλάτε.
Τα στελέχη σας σε όλη τη χώρα μιλούν για κατάργηση αυτής της «τύποις» αξιολόγηση και επαναφορά στο προηγούμενο καθεστώς. Σας εκθέτουν αλλά και παραπλανούν τους συναδέλφους παράλληλα. Διευκρινίστε τους, όπως και σε όλους εμάς την αξιολόγηση που θα εφαρμόσετε.
Σωστά στο κείμενο σας αναφέρετε: «συλλογικές και δημοκρατικές δομές προγραμματισμού και ελέγχου, όπου οι σύλλογοι των διδασκόντων, τα σχολικά συμβούλια (διδάσκοντες, γονείς, μαθητές) και οι φορείς των εργαζομένων θα έχουν πρωτεύοντα ρόλο»
Διευκρινίστε:
-          Πώς θα γίνεται αυτός ο έλεγχος που θα ασκείται από τους διδάσκοντες και τα σχολικά συμβούλια;
-          Πώς θα ελέγχουν οι γονείς και οι μαθητές τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς;
Δεν αρκεί μία παράγραφος για την αξιολόγηση που θα εφαρμόσετε.
Πρέπει οι συνάδελφοι να γνωρίζουν.
  1. Το μεταβατικό στάδιο της αβεβαιότητας
Ένα τελευταίο που πρόσεξα στην ανακοίνωση είναι η συνεχής και προσεκτική αναφορά σας «σε ένα μεταβατικό στάδιο»!
Μεταβατικό στάδιο:
-          στον τρόπο επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης,
-          στην συνολική ανασυγκρότηση της δημόσιας εκπαίδευσης,
-          στην μετακίνηση του συστήματος των πανελλήνιων εξετάσεων προς την ελεύθερη πρόσβαση που θα γίνει βήμα βήμα,
-          στην πορεία προς το Ενιαίο Λύκειο που θα απαιτήσει σίγουρα μεταβατικό στάδιο,
-          στα φροντιστήρια που ασφαλώς δεν μπορούν να εξαφανιστούν «διά μαγείας»
Χαίρομαι που βλέπω ότι μέσα στις γενικόλογες αναφορές σε ένα πρόγραμμά σας μιλάτε για μετάβαση. Είναι μια διαδικασία εσχατολογική και συνάμα ρεαλιστική γιατί αυτή μπορεί να κρατήσει από 1 χρόνο μέχρι και πολύ περισσότερο. Άρα ποιος ζει ποιος πεθαίνει μέχρι να εφαρμοστεί όλη αυτή η μεταρρύθμιση στο μεγαλείο της (πράγμα που, επαναλαμβάνω και ας γίνομαι κουραστικός, το απεύχομαι).
Παράλληλα όμως θλίβομαι γιατί αυτή η προσεκτική αναφορά στην έννοια της μετάβασης και της θολούρας που τη συντροφεύει, ακολουθεί την πεπατημένη οδό του λαϊκισμού με τον οποίο αυτός ο τόπος χρόνια κυβερνάται!
Αυτά και ευχαριστώ για την ανάγνωση.
Νικηφόρος Κωνσταντίνου
Μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ
Αντιπρόεδρος της ΔΑΚΕ καθηγητών ΔΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σχολιάστε κοσμίως.