ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΙ ΝΟΜΟΙ ΠΟΥ ΗΔΗ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ Δ.Υ;...ΤΙ ΧΡΕΙΑΖΟΤΑΝ ΕΝΑΣ ΝΕΟΣ ΝΟΜΟΣ;...
Το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και
Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ) συνέταξε υπόμνημα, σχετικό με
την αξιολόγηση των Δ.Υ, στις 18 Ιουνίου 2014 και
το απέστειλε στον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Κυριάκο Μητσοτάκη.
Δια του υπομνήματος το ΕΚΔΔΑ προτείνει να
επανεξεταστεί το σχετικό θεσμικό πλαίσιο, προκειμένου να βελτιωθεί και να
καταστεί πραγματικά λειτουργικό, ορθολογικό και αποτελεσματικό, συντελώντας
στην ποιοτική αναβάθμιση της Δημόσιας Διοίκησης και των παρεχομένων υπηρεσιών.
«Η καθιέρωση, τόσο θετικών όσο και αρνητικών ποσοστώσεων,
κατά την αξιολόγηση των υπαλλήλων
του Δημοσίου, θα μπορούσε να οδηγήσει ακόμη
και στην απορρύθμιση της λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης» τονίζει
μεταξύ άλλων το ΕΚΔΔΑ, αναφέροντας πως, εφόσον κληθεί, θα μπορούσε να
συνδράμει με τις απόψεις του στην επιχειρούμενη διοικητική μεταρρύθμιση, ως
αρμόδιος επιστημονικός φορέας για τη μελέτη και εφαρμογή σύγχρονων και άρτιων
συστημάτων διοίκησης ποιότητας.
Προχωρώντας και αναλύοντας το σκεπτικό του, το ΕΚΔΔΑ αναφέρει
πως στο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης,
διδάσκεται, μεταξύ άλλων, για μία σχεδόν δεκαετία το διεθνώς γνωστό
σύστημα-φιλοσοφία του Management by Objectives (MbO), γνωστότερο στα ελληνικά
ως Διοίκηση με Στόχους (ΔμΣ), το οποίο όπως αναφέρει, κατά γενική ομολογία τόσο
θεωρητικά όσο και πρακτικά, το συνιστά σήμερα το πιο ενδεδειγμένο και
αντικειμενικό σύστημα αξιολόγησης προσωπικού σχετικά με την απόδοσή του στην
εργασία και είναι αυτό που εφαρμόζεται από πολλές Δημόσιες Διοικήσεις.
«Η αξιολόγηση του προσωπικού μέσα σε αυστηρά οριζόμενα
ποσοστά, έρχεται, κατά την άποψή μας, σε ευθεία αντίθεση με το προαναφερθέν και
εν ισχύ σύστημα της Διοίκησης με Στόχους. Αυτό συμβαίνει γιατί στη φιλοσοφία
τους ενός συστήματος (ΔμΣ) υπάρχει η ακριβής μέτρηση, κάτι που δεν υπολογίζεται
στο δεύτερο. Μάλιστα διαφαίνεται πως η μη ακριβής μέτρηση ή ορθότερα, η
ανυπαρξία μετρήσεων, είναι προϋπόθεση εφαρμογής ενός συστήματος με ποσοστώσεις.
Η ουσιαστική όμως αυτή αντίφαση ανάμεσά τους, καθιστά ανεφάρμοστα ταυτόχρονα και
τα δύο στην ίδια υπηρεσία» τονίζεται στο υπόμνημα.
Και φτάνοντας στο δια ταύτα το Εθνικό
Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ) κάνει την παρακάτω
αναφορά στον νόμο 3230/2004 -"Καθιέρωση συστήματος διοίκησης με
στόχους, μέτρηση της αποδοτικότητας και άλλες διατάξεις".
«Επιπλέον, επειδή εκκρεμεί η εφαρμογή συγκεκριμένων
διατάξεων του ν.3230/2004 για τις οποίες απαιτείται η έκδοση προεδρικού
διατάγματος, φρονούμε ότι με την έκδοσή του, θα υπάρξει σύγχυση από την
ταυτόχρονη επιδίωξη εφαρμογής των δύο αντιφατικών συστημάτων, η οποία θα έχει
ως αποτέλεσμα την έκθεση του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης».
Όλοι γνωρίζουν πως η μόνη επιστημονικά
αποδεκτή μέθοδος αξιολόγησης είναι η αξιολόγηση επί συγκεκριμένων μετρήσιμων
στόχων και ο νόμος αυτός την προέβλεπε ακριβώς έτσι.
Όμως, οι Κυβερνήσεις που πέρασαν, αγνόησαν αυτόν τον
πολύτιμο για την αναγέννηση του Δημοσίου νόμο και φτάσαμε στο σημείο σήμερα,
δέκα χρόνια μετά, να εισάγεται και να συζητείται στο Ελληνικό Κοινοβούλιο ένα
νομοθέτημα που εστιάζει την αξιολόγηση σε μη μετρήσιμα κριτήρια, με απίθανες
ποσοστώσεις που θα νομιμοποιούν τις προαποφασισμένες απολύσεις.
Σήμερα έρχεται και το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας
Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ) και επισημαίνει στο Υπουργείο
Διοικητικής Μεταρρύθμισης το αυτονόητο επιστημονικά, δεοντολογικά,
ηθικά.
Υπάρχει νόμος
για την αξιολόγηση και με απλές κινήσεις θα μπορούσε να εφαρμοσθεί, πλην όμως η
στόχευση δεν είναι η επί της ουσίας βελτίωση της λειτουργίας του Δημοσίου προς
όφελος του πολίτη, αλλά η κατατρομοκράτηση των Δ.Υ και η υποταγή του Δημόσιου
Τομέα στο λεγόμενο "πελατειακό σύστημα", το οποίο έως τώρα επιβίωνε
δια της παροχολογίας και της διασπάθισης του δημοσίου χρήματος, αλλά τώρα που η
"κάνουλα" έκλεισε, μοναδική οδός επιβίωσης του, καθίσταται η διάχυση
του φόβου και της απειλής, αφού προηγήθηκε η διάχυση των ενοχών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχολιάστε κοσμίως.