Πάτρα, 26/3/2015
Με αφορμή την πρόσφατη πρωτοβουλία του Δ.Σ. της Α' ΕΛΜΕ Αχαΐας για μια ευρεία συζήτηση σχετικά με την Τ.Ε.Ε. την Πέμπτη 19/3/2015, καταθέτουμε και τις εξής προτάσεις:
Θέση μας είναι ότι η Τεχνική- Επαγγελματική Εκπαίδευση αποτελεί τον ένα από τους δύο ισότιμους πυλώνες της λυκειακής βαθμίδας.
Για το λόγο αυτό αγωνιζόμαστε εδώ και χρόνια για την στήριξη και την ουσιαστική αναβάθμισή της. Γενικά η Τ.Ε.Ε. δεν μπορεί να λειτουργήσει ως ένας παραλλαγμένος και υποβαθμισμένος τύπος Γενικού Λυκείου. Η χώρα μας χρειάζεται πραγματική Τεχνική - Επαγγελματική Εκπαίδευση και όχι μία παράλληλη και υποβαθμισμένη κακέκτυπη Γενική. Για αυτό λέμε ότι πρέπει να λειτουργήσουν δύο πυλώνες στη λυκειακή βαθμίδα. Θα πρέπει μάλιστα η νέα πολιτική ηγεσία να επιδιώξει τη μέγιστη δυνατή πολιτική συναίνεση, ώστε η όποια νομοθετική της πρωτοβουλία για την Τ.Ε.Ε., να επιφέρει τη βελτίωσή της με τρόπο που θα εγγυάται τη σταθερότητα και να μην αποτελεί ένα ακόμα αποτυχημένο εκπαιδευτικό «ράβε - ξήλωνε».
Για το λόγο αυτό αγωνιζόμαστε εδώ και χρόνια για την στήριξη και την ουσιαστική αναβάθμισή της. Γενικά η Τ.Ε.Ε. δεν μπορεί να λειτουργήσει ως ένας παραλλαγμένος και υποβαθμισμένος τύπος Γενικού Λυκείου. Η χώρα μας χρειάζεται πραγματική Τεχνική - Επαγγελματική Εκπαίδευση και όχι μία παράλληλη και υποβαθμισμένη κακέκτυπη Γενική. Για αυτό λέμε ότι πρέπει να λειτουργήσουν δύο πυλώνες στη λυκειακή βαθμίδα. Θα πρέπει μάλιστα η νέα πολιτική ηγεσία να επιδιώξει τη μέγιστη δυνατή πολιτική συναίνεση, ώστε η όποια νομοθετική της πρωτοβουλία για την Τ.Ε.Ε., να επιφέρει τη βελτίωσή της με τρόπο που θα εγγυάται τη σταθερότητα και να μην αποτελεί ένα ακόμα αποτυχημένο εκπαιδευτικό «ράβε - ξήλωνε».
Αντίθετα, θέση της ΟΛΜΕ είναι το ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο που εξοβελίζει την Τ.Ε.Ε. σε μεταλυκειακό επίπεδο και σε συνδυασμό με ενδεχόμενη ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα έχει καταστροφικές συνέπειες γι' αυτήν. Η πρόταση για ενιαίο σχολείο δεν αντέχει στην κριτική: δεν αποτελεί επιλογή των αναπτυγμένων εκπαιδευτικών συστημάτων του δυτικού κόσμου, προϋποθέτει τεράστια σχολικά συγκροτήματα, ώστε να χωρούν πολλές εκατοντάδες μαθητών προκειμένου να αναπτυχθούν όλοι οι τομείς, θα οδηγήσει σε κατηγοριοποίηση των μαθητών εντός του ίδιου σχολικού συγκροτήματος, θα εντείνει τον εσωτερικό ανταγωνισμό της σχολικής μονάδας για την προσέλκυση μαθητών, εν τέλει θα αφήσει την επαγγελματική κατάρτιση για μετά το Λύκειο.
Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια, μετά από συνεχείς πειραματισμούς και άστοχες πολιτικές αποφάσεις, η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην Τ.Ε.Ε. είναι κρίσιμη για την επιβίωσή της. Σήμερα οι χιλιάδες εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στην Τ.Ε.Ε., παρακολουθούν με αγωνία την υλοποίηση καταστροφικών διατάξεων παλαιότερων νομοθετημάτων, όπως ο (Ν.4186/2013). Οι αποφάσεις αυτές αντί να στηρίζουν την επαγγελματική εκπαίδευση, όπως συμβαίνει σε όλη την ευρωπαϊκή ένωση, έχουν ως αποτέλεσμα να αποτρέπουν την επιλογή της από τους μαθητές. Επιπλέον το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τη αυθαίρετη αύξηση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών δημιουργεί εικονικά πλεονάσματα σε καθηγητές τεχνικών ειδικοτήτων.
Γι' αυτό πιστεύουμε ότι πρέπει να θεσμοθετηθεί ένα νέο σύγχρονο πλαίσιο για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση, το οποίο θα έχει ως στόχο την αναβάθμισή της, κάνοντάς την ελκυστικότερη στους μαθητές. Συγκεκριμένα:
Στα Τεχνικά Σχολεία θα πρέπει να υιοθετηθεί ένα αναλυτικό πρόγραμμα που αφενός θα προσφέρει Γενική Παιδεία προσανατολισμένη στις απαιτήσεις της Τ.Ε.Ε. και στις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών της και αφετέρου θα παρέχει υψηλού επιπέδου Τεχνική Εκπαίδευση. Η αναλογία μεταξύ των μαθημάτων Γενικής Παιδείας και Τεχνικής Εκπαίδευσης θα μπορούσε να καθοριστεί και με βάση την εμπειρία από την Τ.Ε.Ε. στο παρελθόν. Επίσης πρέπει να δούμε το ρόλο που κατά καιρούς έπαιξε η εισαγωγή - θεσμοθέτηση προνομίων για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση των αποφοίτων της Τ.Ε.Ε.
Πιστεύουμε σε μια αναβαθμισμένη Τ.Ε.Ε., η οποία θα χορηγεί ισότιμο τίτλο σπουδών με τα γενικά Λύκεια και επιπλέον πτυχίο που θα πρέπει να παρέχει επαγγελματικά δικαιώματα. Η Τ.Ε.Ε. θα πρέπει να είναι ουσιαστικά- και όχι μονό τυπικά- ισάξια και ισότιμη με το Γενικό Λύκειο και θα αναβαθμιστεί αν συνδεθεί με την αγορά εργασίας. Στόχος της Τ.Ε.Ε. πρέπει να είναι οι τεχνικό-επαγγελματικές γνώσεις και δεξιότητες που ενδιαφέρουν την αγορά και η πιστοποίησή τους. Όταν τελειώνει κάποιος την Τ.Ε.Ε. θα πρέπει να έχει επαγγελματικά δικαιώματα, να είναι εξειδικευμένος και καταρτισμένος. Και να έχουμε υπόψη ότι οικονομική ανάπτυξη δεν είναι δυνατή χωρίς τεχνική πρόοδο και χωρίς ανθρώπινο δυναμικό, θεωρητικά και πρακτικά κατηρτισμένο, ικανό να αντιμετωπίζει επιτυχώς τις σύγχρονες απαιτήσεις της παραγωγής. Είναι αυτονόητη η επανασύσταση των κατηργημένων τομέων και ειδικοτήτων και η επιστροφή των συναδέλφων στις θέσεις τους.
Οι ειδικότητες της Τ.Ε.Ε. πρέπει να υπάγονται στο Υπουργείο Παιδείας, να προσδιορίζονται κυρίως με βάση τις παραγωγικές ανάγκες της χώρας σε συνεργασία με τα παραγωγικά Υπουργεία, αφού ληφθούν υπόψη οι ανάγκες του παραγωγικού περιβάλλοντος και οι ανάγκες απασχόλησης σε εθνικό αλλά και σε τοπικό επίπεδο. Τέλος, όλες οι Δημόσιες Επαγγελματικές Σχολές θα πρέπει να υπαχθούν στο Υπουργείο Παιδείας.
εντός του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος, ενταγμένο στην λειτουργία της Τ.Ε.Ε. και να αποκτούν οι μαθητές - μετά από εξετάσεις πιστοποίησης - πτυχίο ειδικότητας επιπέδου που προκύπτει από την οδηγία 36/2005 Ε.Ε. Αυτονόητο είναι βέβαια ότι πρέπει να επανεξεταστεί και ο ρόλος των ΙΕΚ.
Όσον αφορά τη μεταδευτεροβάθμια μαθητεία και πρακτική άσκηση, η ΔΑΚΕ δεν είναι αντίθετη. Επιβάλλεται όμως οι μαθητευόμενοι να αμείβονται αξιοπρεπώς, να έχουν αποδεκτές συνθήκες εργασίας και ασφαλιστικά δικαιώματα, όπως είναι η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.
Πρέπει η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου να επαναφέρει τον προηγούμενο ελάχιστο αριθμό μαθητών για τη συγκρότηση τμημάτων ειδικότητας (ΥΑ.100637/Γ2) καταργώντας την υπάρχουσα ρύθμιση για ελάχιστο αριθμό μαθητών ανά τμήμα τους 15. Παράλληλα, οφείλει να επιτρέψει τη λειτουργία ολιγομελών τμημάτων ειδικότητας όπου υπάρχει η δυνατότητα και οι συνθήκες το επιβάλλουν και να καταργήσει το ηλικιακό όριο των 16 ετών για την εγγραφή των μαθητών στα εσπερινά ΕΠΑΛ.
Δεν πρέπει να υπάρχουν φραγμοί στις μετακινήσεις ή εγγραφές αποφοίτων από ένα σχολείο στο άλλο ή στην εσωτερική μετακίνησή τους, εφόσον εξασφαλίζονται τα «εκπαιδευτικά ελάχιστα». Αυτό το θεωρούμε δημοκρατικό δικαίωμα στη μόρφωση.
Παράλληλα, χρειάζεται να ενισχυθούν οι δομές Διοίκησης της Τ.Ε.Ε. από το υπουργείο μέχρι και σε επίπεδο διεύθυνσης. Η κατάργηση, για παράδειγμα, των Γραφείων Τεχνικής Εκπαίδευσης φαίνεται να αποδυνάμωσε την Τ.Ε.Ε.
Χρειάζεται οι μαθητές που τελειώνουν το Γυμνάσιο να είναι επαρκώς ενημερωμένοι για το περιεχόμενο σπουδών και των δύο τύπων σχολείων, τις ειδικότητες που λειτουργούν στα Τ.Ε.Ε., τη συνέχεια σπουδών μετά το Λύκειο, τις προοπτικές επαγγελματικής τους αποκατάστασης κλπ. Παράλληλα στο Γυμνάσιο θα πρέπει να υπάρχει εργαστήριο τεχνολογίας, ώστε τα παιδιά να έρχονται σε επαφή με την Τεχνολογία πριν επιλέξουν τύπο Λυκείου στο οποίο θα φοιτήσουν.
Στα σχολεία της Τ.Ε.Ε. θα πρέπει να εξαλειφθούν οι ελλείψεις σε εργαστηριακό εξοπλισμό, σε βιβλία και σε εκπαιδευτικό προσωπικό.
Θα πρέπει να δοθεί πρόνοια στις μετακινήσεις των μαθητών από και προς το σχολείο, δεδομένου ότι η ειδικότητα επιλογής δεν υπάρχει πάντα σε κοντινό σχολείο.
Από την ΤΕ της ΔΑΚΕ ΔΕ Α΄ ΑΧΑΪΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχολιάστε κοσμίως.